Sök:

Sökresultat:

38 Uppsatser om Metakognitiva inlägg - Sida 1 av 3

Utvecklar problembaserat lÀrande : PBL i större omfattning de metakognitiva förmÄgorna för ett livslÄngt lÀrande?

Dagens vÀxande kunskapssamhÀlle krÀver förmÄgan till ett livslÄngt lÀrande och forskare inom inlÀrningspsykologin antyder att metakognition kan vara av omfattande betydelse för inlÀrningsresultatet. I en inlÀrningssituation utgörs det metakognitiva tÀnkandet av samordnandet av kunskap och andra strategier för hur vi ska gÄ till vÀga för att uppnÄ efterstrÀvansvÀrda kunskaper. Denna rapport undersöker huruvida problembaserat lÀrande - PBL utvecklar de metakognitiva förmÄgorna för ett livslÄngt lÀrande, jÀmfört med en traditionell undervisningsmetod. En quasi-experimentell design utfördes mellan PBL respektive traditionell undervisning dÀr den metakognitiva förmÄgan bedömdes med hjÀlp av Assessment of Cognitive Monitoring Effectiveness - ACME. Undersökningsmetoden ACME innebÀr att studenterna uppmanas att bedöma vad de tror sig kunna respektive inte kunna.

Att lÀra elever att lÀra sig sjÀlva : En fokusgruppsstudie om lÀrares förestÀllningar om att arbeta metakognitivt i undervisningen

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka lÀrares förestÀllningar om sitt uppdrag att frÀmja elevers metakognitiva förmÄga och hur de beskriver att de arbetar för att lÀra elever att lÀra sig sjÀlva.I undersökningen anvÀndes fokusgruppssamtal med sammanlagt sex grundskolelÀrare. DÄ samtalen var genomförda transkriberades och sammanstÀlldes de. Resultatet visar att lÀrarna beskriver uppdraget som svÄrt och komplicerat men att metakognition genomsyrar stora delar av undervisningen. NÄgra av lÀrarna Àr vÀl medvetna om vad begreppet metakognition innebÀr medan andra har en vag uppfattning om vad det Àr. I resultatet framtrÀder tvÄ sÀtt att se pÄ elevers utvecklande av metakognitiva förmÄgor.

Calliditas : ett arbete om elevers utveckling av den metakognitiva förmÄgan

Studiens syfte Àr att undersöka nÀr elever i grundskolan kan tillgodogöra sig sin metakognitiva förmÄga och att belysa vilka fÀrdigheter som behövs utvecklas i denna process. Den empiriska undersökningen avsÄg att besvara syftet utifrÄn tvÄ frÄgestÀllningar som följer: NÀr i sin fysiologiska och psykologiska utveckling kan elever anvÀnda sin metakognitiva förmÄga och kan pedagoger pÄverka sÄ att elevers metakognitiva förmÄga utvecklas? Hur i sÄ fall? En kvalitativ undersökning i form av intervjuer anvÀndes och totalt djupintervjuades fem speciallister inom omrÄdena neurofysiologi, psykologi och pedagogik. Utöver detta intervjuades 4 pedagoger angÄende hur de arbetar med utvecklandet av den metakognitiva förmÄgan hos eleverna. Detta sammankopplades sedan med litteratur och aktuell forskning inom ovan nÀmnda omrÄden.

Elevers metakognitiva kunskaper i matematik : En enkÀtstudie kring elevers medvetenhet om sitt matematiska lÀrande

Syftet med denna studie Àr att undersöka elevers motivation och metakognitiva kunskaper i matematik. Vi har undersökt vilken instÀllning elever, i Ärskurs ett pÄ gymnasiet har till matematiken, elevers medvetenhet kring hur de lÀr sig matematik pÄ bÀsta sÀtt samt hur elever ser pÄ sitt lÀrande och vad de gör för att pÄverka sitt lÀrande. I studien har vi ocksÄ undersökt vilka skillnader eller likheter som finns mellan pojkar och flickor samt mellan elever pÄ ett yrkesinriktat program respektive ett studieförberedande program pÄ gymnasiet. Vi har anvÀnt oss av kvantitativ forskningsmetod och strukturerade enkÀter. Slutsatser och resultat vi har kunnat dra Àr att instÀllningen till matematik som Àmne Àr negativ och studiens resultat pekar pÄ att det inte Àr nÄgra större skillnader mellan elever pÄ yrkesförberedande och studieförberedande program..

Metoder för inlÀrningsprocesser av dramatiska texter för teaterelever med lÀs- och skrivsvÄrigheter, Methods for Drama Pupils with Writing and Reading Disability to Study and Learn Dramatic Art Texts

Syftet med undersökningen var att undersöka hur man kan förenkla inlĂ€rningsprocesser av dramatiska texter för teaterelever med lĂ€s- och skrivsvĂ„righeter. Att lĂ€ra sig en text utantill krĂ€ver bĂ„de förmĂ„ga att tekniskt kunna avkoda texten och förstĂ„else av vad det skrivna ordet betyder. Som gymnasielĂ€rare i Teater skall man kunna tillmötesgĂ„ de enskilda elevernas behov och ge dem rĂ€tt verktyg för att klara av det grundlĂ€ggande textarbetet som krĂ€vs inom teatern. Förhoppningen Ă€r att resultatet Ă€ven skall kunna appliceras och vara anvĂ€ndbart för flertalet elever. Data har insamlats genom intervjuer med fem professionella skĂ„despelare om vilka metoder de anvĂ€nder sig av för att memorera sina repliker. Även en teaterlĂ€rare intervjuades för att erhĂ„lla en bild av vilka metoder man anvĂ€nder sig av i undervisningen pĂ„ gymnasiet.

"MAN TAR DET SOM DET KOMMER" : En kvalitativ studie om gymnasielÀrares och gymnasieelevers arbete och uppfattning kring begreppet metakognition

Syftet Àr att undersöka och problematisera begreppet metakognition i gymnasieundervisning och avser besvara följande forskningsfrÄgor: Hur förhÄller sig gymnasielÀrare till, och hanterar, begreppet metakognition i undervisningen? Vilken medvetenhet har gymnasieelever om begreppet metakognition och hur avspeglas det i deras lÀrande? För att besvara forskningsfrÄgorna anvÀndes lÀrar- och elevintervjuer med semistrukturerade frÄgor och observationer. Undersökningen genomfördes i en mellanstor stad i Sverige pÄ en gymnasieskola dÀr informanterna gick andra Äret pÄ ett yrkesprogram. TvÄ klasser observerades vid sammanlagt fyra olika tillfÀllen i tre olika Àmnen och med fyra olika lÀrare. DÀrefter intervjuades 8 elever å tre grupper och slutligen lÀrarna.

Formativ bedömning i moderna sprÄk - ett utvecklingsarbete pÄ gymnasiet

Uppsatsen redogör för resultatet av en empirisk undersökning som genomfördes i Àmnet moderna sprÄk pÄ gymnasiet. Syftet med undersökningen var att ta reda pÄ om och i sÄ fall hur elevernas lÀrande i moderna sprÄk pÄverkas av tillÀmpningen av fem s.k. nyckelstrategier för formativ bedömning i undervisningen. Undersökningen innebar att de fem nyckelstrategierna för formativ bedömning tillÀmpades praktiskt i klassrumsarbetet under en begrÀnsad tidsperiod. I undersökningen ingick en försöksgrupp och en kontrollgrupp.

LÀrstilar: elevers uppfattningar om miljö, fysiologiska och
psykologiska preferenser

Syftet med denna undersökning var att göra en beskrivning av elevers uppfattningar om sina lÀrstilar, inom de utvalda preferensomrÄdena ljus, ljud, möblering, rörelsebehov, olika sinnen samt om eleverna var analytiska eller globala inlÀrare. Vi utgick frÄn en stilenkÀt om lÀrstilar, som vi omarbetade till att bli en kvalitativ intervju. VÄr studie genomfördes i Är ett pÄ en grundskola i Kalix kommun. Vi kom fram till att eleverna har olika uppfattningar om hur de lÀr sig pÄ bÀsta sÀtt och att de kanske inte alltid Àr medvetna om hur denna process gÄr till, det vill sÀga att deras metakognitiva medvetenhet inte Àr fÀrdigutvecklad. .

Gymnasieelevers reflektioner om matematiklektioner

Detta arbete gjorde jag för att fÄ reda pÄ hur elever reflekterar runt sitt eget lÀrande och vilka förslag till förbÀttring av undervisningen de vill ha. Jag tog reda pÄ detta genom att intervjua fem elever och Àven söka information i forskningslitteratur och liknande. Resultatet jag fick fram blev att de intervjuade eleverna, över lag, hade en vÀlutvecklad metakognition och att de hade ett antal vÀrdefulla förslag till lektionsinslag. Avslutningsvis konstaterade jag ocksÄ att det Àr svÄrt att hitta undervisningsmetoder som passar alla elever samtidigt, men om man kan trÀna elevernas metakognitiva tÀnkande samt vara lyhörd för deras synpunkter och förslag till förbÀttringar sÄ kan man komma en bit pÄ vÀgen mot den perfekta undervisningen..

InlÀrningsstrategier i svenska som andrasprÄk hos vuxna elever

Syftet med detta arbete var att undersöka hur vuxna elever som studerar svenska som andrasprÄk resonerar kring sina inlÀrningsstrategier. Studien genomfördes med kvalitativ ansats och datainsamlingsmetod var semistrukturerade intervjuer. Inom denna studie intervjuades sex vuxna elever, som planerar att pÄbörja sina studier pÄ högskolor. Resultaten i denna studie visade att vuxna elever anvÀnde eller uttryckte sammanlagd fyrtio av sextiotvÄ inlÀrningsstrategier som Àr utarbetade av Oxford, forskare inom sprÄkvetenskap. Minnesstrategier, affektiva strategier och sociala strategier kunde kartlÀggas i större utstrÀckning Àn kognitiva strategier, kompensationsstrategier och metakognitiva strategier.

Metakognition i grundsÀrskolan - ur pedagogers perspektiv

Syftet med uppsatsen Àr att belysa hur pedagoger i grundsÀrskolan ser pÄ metakognition. Deras förhÄllningssÀtt mot eleverna, förberedelser och perspektiv, samt hur de beskriver att de arbetar för att lÀra elever att tÀnka hur de ska tÀnka för att lÀra sig sjÀlva. Studien grundar sig pÄ observationer i 4 klasser, och intervjuer med fem pedagoger i grundsÀrskolan. DÄ intervjuerna var genomförda transkriberades de och sammanstÀlldes tillsammans med observationerna. Resultatet visar att samtliga pedagoger arbetar metakognitivt.

Metakognitionens inverkan pÄ inlÀrningseffekten vid interaktiva utbildningar

Tendensen hos pedagogisk hypermedia Àr att man har tagit fasta pÄ de eventuella effekter som interaktionen i sig anses ha. Med interaktion i det hÀr avseendet Äsyftas i mÄngt och mycket programmets "klickbarhet". Klickbarheten möjliggör för eleven att delta i undervisningen genom att styra avsnittens ordning, svara pÄ frÄgor, m.m. Denna typ av delaktighet i undervisningen som tekniken erbjuder borde kunna utvecklas och Àven anvÀndas vid tillÀmpandet av traditionellt inlÀrningseffektiviserande metoder.Inom forskning kring traditionell lÀrarledd undervisning finns en mÀngd teorier som pekar pÄ att metakognition Àr av stor betydelse vid inlÀrning generellt. Med metakognition avses tÀnkandet pÄ hur man tÀnker.

Interprofessionellt lÀrande i PBL miljö : att lÀra över yrkesprofessioner

I denna uppsats har det interprofessionella lÀrandet hos studenter vid HÀlsouniversitetet i Linköping undersökts. Syftet har varit att ta reda pÄ hur studenterna sjÀlva upplever att deras kompetens utvecklats och tillvaratagits i ett interprofessionellt lÀrande i PBL-miljö. Som metod har jag anvÀnt mig av triangulering dÀr redan befintliga kursdokument har kombinerats med en kompletterande enkÀt och observation.Interprofessionellt lÀrande har visat sig vara ett uppskattat inslag i utbildningen, dÄ den egna professionens sÀrart förtydligas genom interaktion med andra professioner. Studenterna bedömer att denna typ av samarbete/samverkan mellan olika professioner kommer att ha en positiv inverkan pÄ det framtida yrkesutövandet.Undersökningens resultat indikerar samtidigt att medvetenheten om den egna utvecklingen kan behöva trÀnas ytterligare. Detta gÀller bÄde det metakognitiva lÀrandet och förmÄgan att reflektera över egen sÄvÀl som övriga gruppmedlemmars roll och funktion i basgruppsarbetet..

HistorietÀnkandets problem : Gunnar Aspelin och historismens kris under det omvÀlvande 1900-talet

Syftet med detta arbete var att undersöka hur vuxna elever som studerar svenska som andrasprÄk resonerar kring sina inlÀrningsstrategier. Studien genomfördes med kvalitativ ansats och datainsamlingsmetod var semistrukturerade intervjuer. Inom denna studie intervjuades sex vuxna elever, som planerar att pÄbörja sina studier pÄ högskolor. Resultaten i denna studie visade att vuxna elever anvÀnde eller uttryckte sammanlagd fyrtio av sextiotvÄ inlÀrningsstrategier som Àr utarbetade av Oxford, forskare inom sprÄkvetenskap. Minnesstrategier, affektiva strategier och sociala strategier kunde kartlÀggas i större utstrÀckning Àn kognitiva strategier, kompensationsstrategier och metakognitiva strategier.

Manligt, kvinnligt eller mittemellan? : En studie om attityder till könsroller

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vilka didaktiska val lÀrare gör i undervisningen, samt hur lÀsförstÄelse uppfattas av lÀrare och elever i skolÄr 1-3.Uppsatsens metod Àr den kvalitativa forskningsintervjun som genomförts utifrÄn den semistrukturerade intervjuformen. Urvalet har skett utifrÄn skolor som pÄvisat goda resultat pÄ Nationella provet i svenska i skolÄr 3 frÄn Är 2010. Fyra lÀrare och fyra elever har intervjuats.Det resultat som undersökningen visar Àr att lÀrarna ger uttryck för en omedvetenhet om hur lÀsförstÄelseundervisningen ska utformas. Flera av lÀrarna har svÄrt att skilja lÀsförstÄelsen frÄn lÀsutvecklingen, vilket blir problematiskt nÀr de ska göra sina didaktiska val för att uppnÄ syftet med lÀsförstÄelseundervisningen. Det visar sig i undersökningen att eleverna inte fÄr lÀra sig hur de ska gÄ tillvÀga för att bÀttre förstÄ vad de lÀser, utan eleverna kommer sjÀlva fram till egna strategier som de kan anvÀnda sig av.

1 NĂ€sta sida ->